BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, December 16, 2010

Kepong Kopitiam...

sbelum aku msuk kpmbm,  aku trlbih dhulu mncri pngalamn di kk sbagi waitress.... well... biasa lah... plajar lpaasan spm... 2 jer lh yg leh aku wat... tpi x lma pn aku krja... bru sbulan krja, aku dpt surat mngenai twaran kmasukkn ke kpmbm... huhu... oleh sbb trikh dftar dia 2 blan dri trikh srat uh, jd... aku smbung krja lu... cri duit skit2 wat blnja kt sana... hihi...

hmm... start krja kt situ aku x rmai kwan, biasalh... rstoran uh byk chinese and foreigner.... lgpn, aku kt tmpat bru mmg ssah nk brgaul skit.... haha.... dats normaal... tpi, smakin lma aku kt situ smakin rpat aku ngan drang... especially foreigner... slama ni aku tafsir foreigner sbagai smeone yg bad... myb bcoz i dont know them... but actually each of them has their own story.... myb sad story...

first guy, khai khai... from myanmar... younger than me, work there as a kitchen assistant... dia krja dh lama.... trdetik hti nk brtanya ksah hdup dia.... ktanya, dia prnh dtahn msuk pnjara dlu... dlm pnjara, dia dpt mkn skali jer... hmmm.... then aku tnya, knapa nk dtg malaysia? stay je r kt myanmar... snang.... dduk kt ngara sndiri lbih bek... tpi, mngkin ianya hnya pda tnggapn rkyat malaysia... sbb kta, rkyat yg brtuah... malaysia aman... undg2 adil... dn kta selesa tnggal d sni... brbeza ngan ngara klaahiran dia, nk krja ssah... nk cri duit ssah... hmmm... walaupn trpksa brjauhan dgn kluaraga pda usia yg sgt mda, dia tbhkn hti utk kkal bkrja kuat... ktanyaa, hsil gji yg dperoleh, akn dbri pda ibunya di myanmar... hmm... smakin knal dia, smakin aku kcian kt dia... aku bru jmpa seorg... bgaimana dgn rkyt ngara mereka yg len? smakin lma kau krja kt kopitiam, aku dpat tau yg dia skit... ntah skit apa... tpi, smpaikn rkok pn dia dh x brani nk hsap... huhu....

aku hnya nk knal kn krang ngan seorg llaki shaja... bkn nk ckap yg kta ptut bnarkn byk foreigner msuk kdalam malaysia... ttapi, skadar mngizinkan mreka mncri ssuap nsi... krana... tittle mreka iaitu pndtang... x kn bleh di ubah... kta rkyat ttap... pe2 pn kta yg akn ddahulukn... jd, ia trserah pda kta utk mrebut pluaang... jgn kta, dh tiada krja utk ank tmpatan bla byk foreigner msuk... ttapi, fkirlh... ada ke ank2 mda skrng yg snggup wat apa yg mreka wat.... even kna cci tndas pn mreka rela... kta ada taraf kta sndri... kbnyakkn anak2 fkir hnya ingin mnjaga standard.... jdi... jgn mmusuhi pndtg... krana mreka ada masalh mreka sndri... juz supported mreka yg dtg scara halal k....

0 comments: